Pages

Followers

Wednesday 31 July 2013

DI SINI PERMULAAN KU

Selepas tamatnya dunia sebagai seorang mahasiswa di salah sebuah institusi pengajian (Universiti Utara Malaysia), aku mula mengatur perjalanan hidup aku di dalam dunia pekerjaan. Pada mulanya, sebelum aku merantau ke tempat yang asing bagi aku, aku bekerja sebagai tukang rumah bersama-sama ayah aku. Aku memilih untuk menceburkan diri dalam pekerjaan ini kerana aku ingin mengalami sendiri macam mana keperitan seorang ayah mencari reseki untuk keluarganya. Bermacam-macam kemahiran yang aku perolehi sepanjang penglibatan aku dalam dunia penukang ini. Daripada satu step ke satu step aku naik dan daripada satu kemahiran ke satu kemahiran aku perolehi. Sehingga aku boleh katakan kat sini, kalau nak buat rumah tu tak ada masalah sangat.

Wokeyy itu kisah aku semasa kat kampung. Selepas raya puasa pada tahu lepas, aku mula merantau ke Kuala Lumpur untuk mencari pengalaman kerja di sini. Aku telah bekerja di salah sebuah syarikat swasta, Sodec Datacapture Sdn Bhd berjawatan sebagai kerani. Kalau korang nak tahu lebih lanjut pasal company ni, boleh lah ringan-ringankan tangan untuk layari laman web ni http://www.sodec.com.my. Sodec Datacapture bertindak sebagai sumber luar yang memberi perkhidmatan kepada syarikat seperti bank dan insurnans (lebih kurang macam tu la). Tempat yang aku kerja ini sebagai sumber luar kepada sebuah bank, United Oversea Bank. So bila balik kampung, orang bertanya kerja apa kat kuala lumpur? Aku pasti jawab kerja kerani bank hahahah padahal bukan tapi ada juga kaitan dengan bank betul tak?

Kemasukan aku dalam company ni melalui sahabat aku, Engku Nur Arita a.k.a Ita or my amoi. Kenapa pulak ada gelaran my amoi tu erk? Pendek kisah nya tapi malas aku nak cerita hehehehe. Aku di tempatkan di bahagian imaging. Skop kerja simple saje, apabila application masuk,seorang akan cop nombor rujukan, kemudian asingkan setiap application dengan menggunakan patch 3. The next step seorang staf akan scan semua application tu manakala seorang lagi akan index dan akhir sekali assistant supervisor akan buat quality check (QC).

Untuk tempoh 4 bulan, aku just sebagai kerani biasa. Selepas 4 bulan aku telah mengambil alih untuk jawatan assistant supervisor kerana staf yang sebelum ni telah berhenti kerja. Pejam celik pejam celik dah 10 bulan aku bekerja disini dan banyak pengalaman yang aku perolehi. Begitu juga kenangan bersama rakan-rakan sepejabat. Wokey kat bawah nie gambar tempat aku bekerja yang terletak di Ampang Park . Enjoy see the pictures wokeyyyy....

Sodec Datacapture c/o UOB  level 26 the intermark building  
Kesesakan di Kuala Lumpur depan The Intermark Building    



Suasana di Ampang Park Shopping Central

Bus U26 -ulang alik dari rumah ke ofis


















kalau suke komen ler..aikk xkomen lagi!!!!

No comments:

Post a Comment