Pages

Followers

Saturday 20 July 2013

LIFE IS BEAUTIFUL

Life is beautiful merupakan sebuah filem yang mengisahkan tentang seorang ayah kepada seorang anak kecil yang berusia 7 tahun. Cuba ikuti ringkasan cerita ini dan apa yang boleh kita ambil sebagai pengajaran.

Filem ini dilakonkan oleh Roberto Benigni. Di dalam kisah ini Benigni mempunyai seorang isteri namun mereka terpisah kerana tentera Nazi. Benigni dan anaknya merupakan tawanan Nazi Jerman dan telah di tempatkan di Kem Tahanan Auschwitz ketika Perang Dunia ke-2. Mereka hidup dalam kawasan yang dikelilingi kawat berduri, dijaga ketat oleh pasukan Nazi yang lengkap dengan senjata dan juga anjing pemburu yang ganas. Namun begitu, Benigni mempengaruhi anaknya dengan mengatakan bahawa mereka sedang bermain "perang-perang" sehingga anakanya itu termotivasi untuk menang.

Suatu malam, anaknya mula merasakan suatu penderitaan dan kebosanan yang amat sangat. Ketika itu pakaian dan makanan tidak mencukupi. Lalu si anak itu ingin menamatkan permainan tersebut. Benigni faham perasaan anaknya ketika itu yang mengambarkan kesedihan. Lalu dia berkata kepada anaknya; "baiklah, kita menyerah kalah dan tamatkan saja permainan ini...sambil menyusun pakaian dan kelengkapan yang dimilikinya. Kemudian Benignin berjalan perlahan-lahan ke arah pintu keluar sambil berkata lembut; "kita kalah...dan hadiah kereta kebal itu akan diambil oleh orang lain"... Si anak menatap si ayah lalu dia berteriak; "tidaaaakkkk ayah, saya nak menang dan dapatkan hadiah kereta kebal itu!!!".

Pada suatu hari, pasukan jerman melakukan pembunuhan secara mengejut. Setelah mengetahui bahawa pasukan sekutu akan menguasai kota Auschwitz, Benigni berusaha untuk menyelamatkan anak dan isterinya. Benigni melarikan diri bersama anaknya dan kemudian menyembunyikan anaknya dia dalam sebuah peti kayu. Benigni berkata; "anak ku, hari ini adalah hari kemuncak permainan dan kita perlu menang. Kamu perlu bersembunyi dalam peti ini dan jangan dilihat oleh sesiapa pun kerana semua orang sedang mencari kamu. Dan kamu mesti dapatkan hadiah kereta kebal itu!!!. Lalu dia bergegas mencari dan menyelamatkan isterinya.

Malang bagi Benigni kerana dia di tangkap oleh tentera Nazi. Ketika dia di seret keluar, tanpa sengaja Benigni terbuka peti kayu kecil itu. Anaknya melihat dalam kesamaran dari tempat persembunyian  dan ketika itu Benigni sedar yang  anaknya sedang melihat. Lalu dia berjalan dengan tegak seperti seorang tentera sambil memberi tabik hormat. 2 minit kemudian terdengar bunyi tembakan di sebalik tembok. Ketika itu anaknya tidak menyedari bahawa ayahnya telah pun mati ditembak tentera Nazi. 3 jam kemudian, sebuah kereta kebal datang menyelamatkan anak Benigni dan anaknya telah memenangi permainan yang telah dirancang oleh ayahnya.
kalau suke komen ler..aikk xkomen lagi!!!!

No comments:

Post a Comment